Därför ska du chatta med era kunder

Det finns många orsaker till att ha ett enkelt tillgängligt chattverktyg på hemsidan. Här vill vi lyfta upp de vanligaste funktionerna.


  • Ökad försäljning
  • Nå nya målgrupper
  • Effektiv kundservice
  • Ökad tillgänglighet
  • Nöjdare kunder

Ökad försäljning och konvertering
Oavsett om ni arbetar med direkt försäljning eller bara behöver guida era kunder rätt på webbplatsen kommer ett chattverktyg att hjälpa er i det uppdraget.

I en försäljningssituation finns det ofta några kritiska situationer som avgör om kunden avbryter eller går vidare med sitt köp. Kunden kanske undrar över något med varan, blir osäker på leveranstiden eller har andra frågor. Med en chatt kan ni fånga upp dessa direkt och hjälpa kunden att ta beslutet att genomföra sitt köp.

Nå nya målgrupper
Med en chatt når ni även den lite yngre målgruppen som kanske inte är lika bekväma med att ringa eller maila in till kundservice. Ta chansen att chatta med dem! Här är det viktigt att ni tänkt igenom ert bemötande i chatten så att även detta matchar målgruppens önskemål.

Nå nya målgrupper

Chatt kan ibland verka som en resurskrävande kanal, men det finns många aspekter av chatten som gör den effektiv.

Rätt hanterat så är det de korta och enkla frågorna som kräver snabba svar som hanteras i chatten. På mail och telefon vill ni istället ha de lite mer komplexa ärendena.

Med lite träning går det också utmärkt att hantera flera chattar samtidigt, ibland 3-4 stycken. Detta skiljer sig från telefon och mail där man bara kan hantera en dialog åt gången.

Ökad tillgänglighet och nöjdare kunder
Med ett chattverktyg på hemsidan ökar ni er tillgänglighet. Dels i praktiken men också utifrån hur kunden upplever det. Med chattknappen tydligt placerad på hemsidan är kundservice bara ett klick bort. Det skapar nöjdare och gladare kunder!

Mer information