Så arbetar du bäst med en chatt i kundservice

Chatt är en kundservicekanal som ger stora möjligheter att öka konverteringen i en e-handel och hjälpa kunderna på hemsidan. Här delar vi med oss av några av våra bästa tips på hur du maximerar kundens upplevelse av er service i chatten.

Inled snabbt och positivt!

Chatt är en kanal där kunden förväntar sig snabba svar och tydliga besked. Det första du kan göra är därför att inledda konversationen både snabbt och positivt. Detta kan du förstås göra på många sätt, men ett användbart redskap här är att använda dig av färdiga svar i ert chattverktyg. Med hjälp av dessa förberedda standardsvar kan du snabbt "skjuta iväg" ett trevligt svar till kunden. Du kan också variera dessa för situationer där du har mycket att göra, så att kunden vet att du återkommer.

Här är exempel på bra inledande standardsvar i chatten.
  • "Hej och tack för att du hör av dig! Det jag undersöka direkt, ge mig en minut bara"
  • "Hej! Vilken bra fråga, det ska jag hjälpa dig med direkt."

Berätta löpande vad du gör

När du väl gett kunden ett snabbt första svar finns en högre acceptans för att det arbete du faktiskt måste göra för att hjälpa kunden kan ta tid. Det är däremot viktigt att kunden förstår varför det för stunden är tyst i chatten. Även här kan du förekomma kunden genom att berätta att något du arbetar med tar lite tid. Precis som ovan är färdiga standardsvar i chattverktyget ett bra hjälpmedel. Exempel:
  • "Jag ska söka fram din order. Ge mig ett par minuter så återkommer jag här sedan!"
  • "Det här tar lite längre tid än jag vill tyvärr, men jag återkommer så snart jag fått svar!"

Formatet är en utmaning i chatten

Som du redan vet så är är ytan som din chatt med kunden utspelar sig på begränsad. Det här ställer lite extra krav på dig som skribent men med dessa enkla tips undviker du att skapa problem med läsbarheten för kunden:
  1. Dela upp ditt svar i flera meddelanden! Ofta kan det bli mer pedagogiskt och lättare för kunden att läsa om du inte skriver ett väldigt långt svar. Skriv mer som du pratar, dela upp ditt svar i flera.
  2. Använd de formateringsmöjligheter som finns! Både fetstil för viktiga ord och punktlistor för korta instruktioner är två värdefulla tips som fungerar lika bra i all skriftlig kommunikation.

Vill du bli bättre på skriftlig kommunikation och kundbemötande i digitala kanaler? Det finns många bra experter på området, exempelvis Tele Coaching. Vill du snabbt komma igång med ett chattverktyg för hemsidan? Prova Kundo Chat idag.